Trends in Psychiatry and Psychotherapy
https://trends.org.br/article/doi/10.1590/2237-6089-2013-0023
Trends in Psychiatry and Psychotherapy
Case Report

Neuropsychological assessment before and after radiotherapy in a child with an intracranial tumor: case report

Avaliacao neuropsicologica antes e apos radioterapia em uma crianca com tumor intracraniano: relato de caso

Alessandra Pereira Lopes; Alina Lebreiro Teldeschi; Flavia Miele; Cintia Mesquita; Manuela Correa Borges; Gabriel Coutinho; Paulo Mattos

Downloads: 0
Views: 414

Abstract

INTRODUCTION: Brain tumors are the most common solid tumors and the second largest group of neoplasms diagnosed in childhood. Treatment includes surgery, radiotherapy, and chemotherapy. However, radiotherapy can cause complications, e.g., cognitive deficits. CASE DESCRIPTION: We describe the case of a child diagnosed with a brain tumor evaluated before and after radiotherapy to investigate cognitive decline after treatment. The results showed a decline in Intelligence Quotient (IQ) scores and reversal of the predominance of verbal and nonverbal skills. After radiotherapy, the subject showed slowness, academic deficits, and difficulties learning new information. COMMENTS: Even though the post-treatment evaluation showed scores compatible with the average, comparison between pre- and post-treatment evaluations demonstrated the impact of radiotherapy on the subject's cognitive profile. These results highlight the importance of evaluating patients who undergo radiotherapy before and after treatment and understanding neuropsychological scores associated with the subjects' complaints.

Keywords

Radiotherapy, neuropsychology, case study, medulloblastoma

Resumo

INTRODUÇÃO: Tumores cerebrais são os tumores sólidos mais comuns e o segundo maior grupo de neoplasias diagnosticadas na infância. O tratamento inclui cirurgia, radioterapia e quimioterapia. No entanto, a radioterapia pode causar complicações, como, por exemplo, déficits cognitivos. DESCRIÇÃO DO CASO: Descrevemos o caso de uma criança diagnosticada com tumor cerebral e avaliada antes e após tratamento com radioterapia para investigar declínio cognitivo pós-tratamento. Os resultados demonstraram um declínio nos escores de Quociente de Inteligência (QI) e uma reversão da predominância em habilidades verbais e não verbais. Após a radioterapia, o sujeito demonstrou lentidão, déficits acadêmicos e dificuldade para aprender novas informações. COMENTÁRIO: Embora a avaliação pós-tratamento tenha mostrado escores compatíveis com a média, a comparação entre as avaliações pré e pós-tratamento evidenciaram o impacto da radioterapia sobre o perfil cognitivo do paciente. Esses resultados salientam a importância de avaliar pacientes tratados com radioterapia antes e após o tratamento e de entender os escores neuropsicológicos associados às queixas dos pacientes.

Palavras-chave

Radioterapia, neuropsicologia, estudo de caso, meduloblastoma

References

Argollo N, Lessa I. Associação de sinais e sintomas com neoplasias cerebrais na infância. J Pediatr (Rio J). ;76:361-67.

Schmidt AT, Martin RB, Ozturk A, Kates WR, Wharam MD, Mahone EM. Neuroimaging and neuropsychological follow-up study in a pediatric brain tumor patient treated with surgery and radiation. Neurocase. ;16:74-90.

Argollo N, Lessa I. Aspectos clínico-epidemiológicos das neoplasias cerebrais na faixa etária pediátrica no Estado da Bahia, Brasil. Arq Neuropsiquiatr. ;57:442-51.

Sabino AD. Enfrentamento do câncer infantil: vivências de pacientes em tratamento [thesis]. .

Oliveira M, Almeida S, Silva E. Sequelas neurocognitivas em crianças com tumores cerebrais: uma revisão da literatura. Psicol Saude Doencas. ;11:83-99.

Mulhern RK, Palmer SL. Neurocognitive late effects in pediatric cancer. Curr Probl Cancer. ;27:177-97.

Ris MD, Packer R, Goldwein J, Jones-Wallace D, Boyett JM. Intellectual outcome after reduced-dose radiation therapy plus adjuvant chemotherapy for medulloblastoma: a Children's Cancer Group study. J Clin Oncol. ;19:3470-476.

Reddick WE, White HA, Glass JO, Wheeler GC, Thompson SJ, Gajjar A. Developmental model relating white matter volume to neurocognitive deficits in pediatric brain tumor survivors. Cancer. ;97:2512-519.

Spiegler BJ, Bouffet E, Greenberg ML, Rutka JT, Mabbott DJ. Change in neurocognitive functioning after treatment with cranial radiation in childhood. J Clin Oncol. ;22:706-13.

Papazoglou A, King TZ, Morris RD, Morris MK, Krawiecki NS. Attention mediates radiation's impact on daily living skills in children treated for brain tumors. Pediatr Blood Cancer. ;50:1253-257.

Bernabeu J, Cañete A, Fournier C, López B, Barahona T, Grau C. Evaluación y rehabilitación neuropsicológica en oncología pediátrica. Psicooncologia. ;0:117-34.

Penkman L, Scott-Lane L. Prophylactic academic intervention for children treated with cranial radiation therapy. Dev Neurorehabil. ;10:19-26.

Figueiredo VL. Adaptação e padronização brasileira da Escala de Inteligência Wechsler para Crianças - 3ª edição (WISC-III). .

Coutinho G, Mattos P, Araújo C, Borges M, Alfano A. Standardization of the normative group for the third version of the test of visual attention - TAVIS. Dement Neuropsychol. ;2:20-5.

Adams W, Sheslom D. Wide Range Assessment of Memory and Learning (WRAML). .

Baddeley AD, Hitch GJ. Working memory. The psychology of learning and motivation. .

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - 4th edition (DSM-IV). .

Haase VG, Pinheiro-Chagas P, Gonzaga DM, da Mata FG, Silva JB, Géo LA. Um sistema nervoso conceitual para o diagnóstico neuropsicológico. Contextos Clin. ;1:125-38.

616b2789a95395351d1f7556 trends Articles
Links & Downloads

Trends Psychiatry Psychother

Share this page
Page Sections