Attention deficit hyperactivity disorder is an independent risk factor for lower resilience in adolescents: a pilot study
Transtorno de déficit de atenção com hiperatividade é fator de risco independente para menor resiliência em adolescentes: estudo piloto
Maria Angélica Regalla; Priscilla Guilherme; Pablo Aguilera; Maria Antonia Serra-Pinheiro; Paulo Mattos
Abstract
Keywords
Resumo
Palavras-chave
References
Polanczyk G, de Lima MS, Horta BL, Biederman J, Rohde LA. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J Psychiatry. 2007;164:942-8.
Biederman J, Mike E, Faraone SV. Normalized functioning in youths with persistent attention-deficit/hyperactivity disorder. J Pediatr. 1998;133:544-51.
Pastura GMC, Mattos P, Araujo AP. Academic performance in ADHD when controlled for comorbid learning disorders, family income and parental education in Brazil. J Atten Disord. 2009;12:469-73.
Albuquerque G, Maia M, França A, Mattos P, Pastura G. Processamento da linguagem no Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Delta. 2012;28:245-80.
Serra-Pinheiro MA, Mattos P, Regalla MA, de Souza I, Paixão C. Inattention, hyperactivity, oppositional-defiant symptoms and school failure. Arq Neuro-Psiquiatr. 2008;66:828-31.
Biederman J, Monuteaux MC, Doyle AE, Seedman LJ, Wilens TE, Ferrero F. Impact of executive function deficits and attention-deficit/hyperactivity disorder on academic outcomes in children. J Consult Clin Psychol. 2004;72:757-66.
Willcutt EG, Doyle AE, Nigg JT, Faraone SV, Pennington BF. Validity of the executive function theory of attention-deficit/hyperactivity disorder: a meta-analytic review. Biol Psychiatry. 2005;57:1336-46.
Walsh F. Strengthening family resilience. 1998.
Regalla MA, Guilherme PR, Serra-Pinheiro MA. Resiliência e transtorno de déficit de atenção/hiperatividade. J Bras Psiquiatr. 2007;56:45-9.
Wilmshurst L, Peele M, Wilmshurst L. Resilience and well-being in college students with and without a diagnosis of ADHD. J Atten Disord. 2011;15:11-7.
Modesto-Lowe V, Chaplin M, Godsay V, Soovajiian V. Parenting teens with attentio-deficit /hyperactivity disorder: challenges and opportunities. Clin Pediatr (Phila). 2014;53:943-8.
Wagnild GM, Young HM. Development and psychometric evaluation of Resilience Scale. J Nurs Meas. 1993;1:165-78.
Pesce RP, Assis SG, Avanci JQ, Santos NC, Malaquias JV, Carvalhaes R. Adaptação transcultural, confiabilidade e validade da escala de resiliência. Cad Saude Publica. 2005;21:436-48.
Saylor CF, Finch Jr AJ, Spirito A, Bennett B. The children's depression inventory: a systematic evaluation of psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1984;52:955-67.
Mattos P, Serra-Pinheiro MA, Rohde LA, Pinto D. Apresentação de uma versão em português para uso no Brasil do instrumento MTA-SNAP-IV de avaliação de sintomas de transtorno do déficit de atenção/hiperatividade e sintomas de transtorno desafiador e de oposição. Rev Psiquiatr Rio Gd Sul. 2006;28:290-7.
Mattos P, Segenreich D, Saboya E, Louzã M, Dias G, Romano M. Adaptação transcultural para o português da escala Adult Self-Report Scale para avaliação do transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH) em adultos. Rev Psiquiatr Clin. 2006;33:188-94.
Assis S, Pesce R, Avanci J. Resiliência: enfatizando a proteção dos adolescentes. 2006.
Blackman GL, Ostrander R, Herman KC. Children with ADHD and depression: a multisource, multimethod assessment of clinical, social and academic functioning. J Atten Disord. 2005;8:195-207.
Modesto-Lowe V, Danforth JS, Brooks D. ADHD: does parenting style matter?. Clin Pediatr (Phila). 2008;47:865-72.