Trends in Psychiatry and Psychotherapy
https://trends.org.br/article/doi/10.1590/2237-6089-2017-0019
Trends in Psychiatry and Psychotherapy
Brief Communication

Translation and cross-cultural adaptation into Brazilian Portuguese of the Mood and Feelings Questionnaire (MFQ) – Long Version

Tradução e adaptação transcultural para o português brasileiro do instrumento Mood and Feelings Questionnaire (MFQ) – Versão Longa

Martha Rosa; Elena Metcalf; Thiago Botter-Maio Rocha; Christian Kieling

Downloads: 0
Views: 387

Abstract

Abstract Introduction Major depressive disorder (MDD) is prevalent among young people, with a high incidence during adolescence. It is, therefore, important to have reliable instruments to capture the construct of depression in this population. The objective of the present work is to describe the process of translation and cultural adaptation of the Mood and Feelings Questionnaire (MFQ) – Long Version, into Brazilian Portuguese. Method We followed the International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research (ISPOR) guidelines for translation and cultural adaptation, including the steps of preparation, forward translation, reconciliation, back-translation, back-translation review, harmonization, cognitive debriefing, review of cognitive debriefing results and finalization, proofreading and final report. Cognitive debriefing was conducted in a sample of adolescent patients and their respective caregivers at mental health clinics affiliated with the Brazilian public health system. Results Results suggest that the items were well understood and that the MFQ seems to be an appropriate instrument for use with Brazilian adolescents and caregivers. Conclusions The Brazilian Portuguese MFQ – Long Version constitutes an adequate tool for the assessment of depression among adolescents. Future studies are required to evaluate psychometric properties of the instrument.

Keywords

Translation, adaptation, adolescent, depression

Resumo

Resumo Introdução O transtorno depressivo maior (TDM) é prevalente em jovens, com alta incidência durante a adolescência. Portanto, é importante que instrumentos confiáveis estejam disponíveis para avaliar o construto da depressão nessa população. O objetivo do presente trabalho é descrever o processo de tradução e adaptação cultural do Mood and Feelings Questionnaire (MFQ) – Versão Longa para o português brasileiro. Método Foram utilizadas as diretrizes da International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research (ISPOR) para tradução e adaptação cultural, incluindo as etapas de preparação, tradução, reconciliação, retrotradução, revisão da retrotradução, harmonização, estudo piloto, revisão dos resultados do estudo piloto, revisão final e relato final. A etapa de estudo piloto foi conduzida em uma amostra de pacientes adolescentes e seus respectivos cuidadores em clínicas de saúde mental afiliadas ao Sistema Único de Saúde. Resultados Os resultados sugeriram que os itens foram bem compreendidos, e que o MFQ parece ser um instrumento apropriado para uso com adolescentes e cuidadores brasileiros. Conclusões A versão traduzida para o português brasileiro do MFQ – Versão Longa constitui um instrumento adequado para a avaliação da depressão em adolescentes. Futuros estudos são necessários para avaliar as propriedades psicométricas da escala.

Palavras-chave

Tradução, adaptação, adolescente, depressão

References

Whiteford HA, Degenhardt L, Rehm J, Baxter AJ, Ferrari AJ, Erskine HE. Global burden of disease attributable to mental and substance use disorders: findings from the Global Burden of Disease Study 2010. Lancet. 2013;382:1575-86.

Rocha TBM, Kieling C, Graeff-Martins AS, Rohde LA. Provision of mental healthcare for children and adolescents. Curr Opin Psychiatry. 2015;28:330-5.

Stockings E, Degenhardt L, Lee YY, Mihalopoulos C, Liu A, Hobbs M. Symptom screening scales for detecting major depressive disorder in children and adolescents: a systematic review and meta-analysis of reliability, validity and diagnostic utility. J Affect Disord. 2015;11:341-76.

Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh J. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry. 1961;4:561-71.

Radloff LS. The CES-D scale: a self-report depression scale for research in the general population. Appl Psychol Meas. 1977;1:385-401.

Munguía JR, Ochoa H, Casarín A, Palos P. Evaluation of differential item functioning of the Center of Epidemiological Scale Depression Revisited for gender in Mexican Adolescents. Psychol Res. 2013:3232-41.

Kovacs M. The Children’s Depression Inventory (CDI). Psychopharmacol Bull. 1984;21:995-8.

Daviss WB, Birmaher B, Melhem NA, Axelson DA, Michaels SM, Brent DA. Criterion validity of the Mood and Feelings Questionnaire for depressive episodes in clinic and non-clinic subjects. J Child Psychol Psychiatry. 2006;47:927-34.

Costello EJ, Angold A. Scales to assess child and adolescent depression: checklists, screens, and nets. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1988;27:726-37.

Angold A, Costello EJ, Messer SC, Pickles A. Development of a short questionnaire for use in epidemiological studies of depression in children and adolescents. Int J Methods Psychiatr Res. 1995;5:237-49.

Pinto ERS. Short Mood and Feelings Questionnaire: tradução para língua portuguesa, adaptação cultural e validação. 2014.

Goodyer I, Reynolds S, Barrett B, Byford S, Dubicka B, Hill J. Cognitive behavioural therapy and short-term psychoanalytical psychotherapy versus a brief psychosocial intervention in adolescents with unipolar major depressive disorder (IMPACT): a multicentre, pragmatic, observer-blind, randomised controlled superiority trial. Lancet.. 2016;4:109-19.

Wild D, Grove A, Martin M, Eremenco S, McElroy S, Verjee-Lorenz A. Principles of good practice for the translation and cultural adaptation process for patient-reported outcomes (PRO) measures: report of the ISPOR Task Force for translation and cultural adaptation. Value Health. 2005;8:94-104.

Jeffreys M, Rozenman M, Gonzalez A, Warnick EM, Dauser C, Scahill L. Factor Structure of the Parent-Report Mood and Feelings Questionnaire (MFQ) in an outpatient mental health sample. J Abnorm Child Psychol. 2015;44:1111-20.

Censo demográfico. 2010.

Gouveia V, Barbosa G, Almeida H, Gaião A. Inventário de Depressão Infantil - CDI: Estudo de adaptação com escolares de João Pessoa. J Bras Psiquiatr. 1995;44:345-9.

Wathier J, Lieberknecht J, Dell’Aglio DD, Bandeira DR. Análise fatorial do Inventário de Depressão Infantil (CDI) em amostra de jovens brasileiros. Aval Psicol. 2008;7:75-84.

Coutinho MP, Carolino ZS, Medeiros ED. Inventário de Depressão Infantil (CDI): evidências de validade de constructo e consistência interna. Aval Psicol. 2008;7:291-300.

Gorenstein C, Andrade L, Filho AHGV, Tung TC, Artes R. Psychometric properties of the Portuguese version of the Beck Depression Inventory on Brazilian college students. J Clin Psychol. 1999;55:553-62.

Paranhos ME, Argimon II, Werlang BSG. Propriedades psicométricas do Inventário de Depressão de Beck-II (BDI-II) em adolescentes. Aval Psicol. 2010;9:383-92.

Argimon II, Terroso LB, Barbosa A, Lopes RM. Intensidade de sintomas depressivos em adolescentes através da escala de depressão de Beck (BDI-II). Bol Acad Paul Psicol. 2013;3385:354-72.

Silveira DX, Jorge MR. Propriedades psicométricas da Escala de Rastreamento Populacional para Depressão CES-D em populações clínicas e não-clínicas de adolescentes e adultos jovens. Rev Psiquiatr Clin. 1998;25:251-61.

Schestatsky G. Desempenho de uma Escala de Rastreamento de Depressão (CES-D) em usuários de um serviço de cuidados primários de saúde de Porto Alegre. 2002.

Batistoni S, Neri AL, Cupertino AP. Validade da escala de depressão do Center for Epidemiological Studies (CES-D) entre idosos brasileiros. Rev Saude Publica. 2007;41:598-605.

Batistoni S, Neri AL, Cupertino AP. Validade e confiabilidade da versão brasileira da Center for Epidemiological Scale – Depression (CES-D) em estudantes brasileiros. Psico-USF. 2010;15:13-22.

Filho NH, Teixeira M. A estrutura fatorial da Escala CES-D em estudantes universitários brasileiros. Aval Psicol. 2011;10:91-7.

Salle E, Rocha NS, Rocha TS, Nunes C, Chaves MLF. Escalas psicométricas como instrumentos de rastreamento para depressão em estudantes do ensino médio. Rev Psiquiatr Clin. 2012;39:24-7.

King RA. Practice parameters for the psychiatric assessment of children and adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1997;36:4-20.

6169b87aa953954b1a0c7114 trends Articles
Links & Downloads

Trends Psychiatry Psychother

Share this page
Page Sections