Trends in Psychiatry and Psychotherapy
https://trends.org.br/article/doi/10.1590/2237-6089-2017-0067
Trends in Psychiatry and Psychotherapy
Review Article

Systematic review on the use and description of measures to evaluate psychotherapeutic interventions with children and adolescents in Brazil

Revisão sistemática sobre o uso e descrição de medidas para avaliar intervenções psicoterapêuticas com crianças e adolescentes no Brasil

Bruna Holst; Carolina Saraiva de Macedo Lisboa; Andréia Zambon Braga; Artur Marques Strey; Déborah Brandão de Souza

Downloads: 0
Views: 229

Abstract

Abstract Introduction: Psychotherapeutic interventions in childhood and adolescence are recognized as a mental treatment and as a tool to reduce psychological disorders in youth and adulthood. Therefore, there is an increasing concern about evidence of effectiveness of mental disorder interventions and adequacy of measurement. The objectives of this systematic review were to investigate predominant research designs and instruments used in Brazilian studies describing psychotherapeutic interventions with children and adolescents and to examine how these instruments are described regarding evidence of validity and reliability. Method: Five databases were surveyed, and for each one two independent judges performed the selection of records and applied the inclusion and exclusion criteria. Results: The final database comprised 28 papers, in which 92 instruments were referred. Fifty-seven instruments cited did not have descriptions of evidence of validity for the Brazilian population; for 31 instruments, validity evidence was mentioned, but the study did not detail which validity parameter was used; three studies described content validity evidence for their instruments. Furthermore, information about reliability was described for only two instruments. Conclusion: A lack of studies in the field of child and adolescent psychotherapy was found in Brazil. There is a significant need for the field to attend both the psychometric properties and the quality of description of research instruments. The scientific production of studies focused on the evaluation of psychotherapeutic interventions may promote evidence-based psychotherapy and justify the offer of mental treatment in different contexts.

Keywords

Evaluation, psychometrics, psychotherapy, childhood, adolescence, systematic review

Resumo

Resumo Introdução: Intervenções psicoterápicas na infância e adolescência são reconhecidas como tratamento mental e ferramenta de redução de transtornos psicológicos na juventude e adultez. Assim, evidencia-se uma crescente preocupação com a comprovação científica acerca da efetividade de intervenções oferecidas no campo da saúde mental e com a adequação das medidas utilizadas. Os objetivos desta revisão sistemática foram investigar delineamentos de pesquisa predominantes e instrumentos utilizados em estudos brasileiros com intervenções psicoterápicas com crianças e adolescentes e examinar como esses instrumentos são descritos acerca de suas evidências de validade e confiabilidade. Método: Cinco bases de dados foram consultadas; para cada base, dois juízes independentes realizaram a seleção dos registros e aplicaram os critérios de exclusão e inclusão. Resultados: O banco final compreendeu 28 artigos, nos quais foram citados 92 instrumentos para avaliação das intervenções psicoterápicas realizadas. Dentre estes, para 57 instrumentos citados não foram descritas evidências de validade da medida para a população brasileira. Para 31 dos instrumentos citados, foi mencionada a existência de evidências de validade, sem especificar o parâmetro de validade. Três estudos descreveram evidências de validade de conteúdo dos instrumentos empregados, enquanto dois instrumentos são apresentados com informações acerca de evidências de confiabilidade. Conclusão: Constatou-se uma carência de estudos na área da psicoterapia com crianças e adolescentes no contexto brasileiro e a necessidade de maior atenção às propriedades psicométricas e qualidade da descrição dos instrumentos. A produção científica neste campo pode impulsionar a psicoterapia baseada em evidências e justificar a oferta desse tipo de tratamento em diferentes contextos.

Palavras-chave

Avaliação, psicometria, psicoterapia, infância, adolescência, revisão sistemática

References

Patel V, Flisher AJ, Hetrik S, McGorry P. Mental health of young people: a global public-health challenge. Lancet. 2007;9569:1302-13.

Klasen H, Crombag AC. What works where? A systematic review of child and adolescent mental health interventions for low and middle income countries. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2013;48:595-11.

Kieling C, Baker-Henningham H, Belfer M, Conti G, Ertem I, Omigbodun O. Child and adolescent mental health worldwide: evidence for action. Lancet. 2011;378:1515-25.

Mental health policy and service guidance package: Child and adolescent mental health policies and plans. 2005.

Pheula GF, Isolan LR. Psicoterapia baseada em evidências em crianças e adolescentes. Rev Psiquiatr Clin. 2007;34:74-83.

Coster WJ. Making the best match: selecting outcome measures for clinical trials and outcome studies. Am J Occup Ther. 2013;67:162-70.

Gadotti IC, Vieira ER, Magee DJ. Importance and clarification of measurement properties in rehabilitation. Rev Bras Fisioter. 2006;10:137-46.

Gudmundsson E. Guidelines for translating and adapting psychological instruments. Nord Psychol. 2009;61:29-45.

Hambleton RK. Issues, designs, and technical guidelines for adapting tests into multiple languages and cultures. Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. 2005:3-38.

Borsa JC, Damásio BF, Bandeira DR. Adaptação e validação de instrumentos psicológicos entre culturas: algumas considerações. Paideia. 2012;22:423-32.

Gjersing L, Caplehorn JRM, Clausen T. Cross-cultural adaptation of research instruments: language, setting, time and statistical. BMC Med Res Methodol. 2010;10:13.

Pasquali L. Testes referentes a construto: teoria e modelo de construção. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. 2010:165-98.

Resolução CFP n° 002/2003. 2003.

Baptista MN. Questões sobre avaliação de processos psicoterápicos. Psicol Pesq. 2010;4:109-17.

Chaves G, Lopes SMP, Perez GH, Watanabe DM, Romano BW. Instrumentos de avaliação de resultados em psicoterapia individual com pacientes adultos acometidos por doenças orgânicas: uma revisão sistemática. Rev SBPH. 2016;19:57-75.

Chorpita BF, Daleiden EL, Ebesutani C, Young J, Becker KD, Nakamura BJ. Evidence-based treatments for children and adolescents: an updated review of indicators of efficacy and effectiveness. Clin Psychol Sci Prac. 2011;18:154-72.

Leonardi JL, Meyer SB. Prática baseada em evidências em psicologia e a história da busca pelas provas empíricas da eficácia das psicoterapias. Psicol Cienc Prof. 2015;35:1-18.

De-la-Torre-Ugarte MC, Takahashi RF, Bertolozzi MR. Revisão sistemática: noções gerais. Rev Esc Enferm USP. 2011;45:1260-6.

Sampaio RF, Mancini MC. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Braz J Phys Ther. 2007;11:83-9.

Costa AB, Zoltowski APC, Koller SH, Teixeira MAP. Construção de uma escala para avaliar a qualidade metodológica de revisões sistemáticas. Cien Saude Colet. 2015;20:2441-52.

Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gotzsche PC, Ioannidis JPA. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. BMJ. 2009;6:339-66.

Kazdin AE. Understanding change: from description to explanation in child and adolescent psychotherapy research. J Sch Psychol. 2000;38:337-48.

Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. 2001.

Shaffer D, Gould MS, Brasic J, Ambrosini P, Fisher P, Bird H. A Children's Global Assessment Scale (CGAS). Arch Gen Psychiatry. 1983;40:1228-31.

Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação de qualidade de vida SF-36 (Brasil SF-36). Rev Bras Reumatol Engl Ed. 1999;39:143-50.

Guy W. ECDEU Assessment manual for psychopharmacology, Revised. 1976.

Schneider C. The development of the Child Psychotherapy Q-Set [dissertation]. 2004.

McNair DM, Loor M, Droppleman LF. Manual for the Profile of Mood States. 1971.

Goodman R, Ford T, Richards H, Gatward R, Meltzer H. The development and well-being assessment: description and initial validation of an integrated assessment of child and adolescent psychopathology. J Child Psychol Psychiatry. 2000;41:645-55.

Edwards TC, Huebner CE, Connell FA, Patrick DL. Adolescent quality of life, Part I: conceptual and measurement model. J Adolesc. 2002;25:275-86.

Golfeto JH. A psicossomática de um caso clínico infantil. Rev ABPAPAL. 1991;13:68-74.

Jordy CF, Gorodscy RC. The hyperactive child and the body: a clinical study on the origin of hyperactivity in children. Arq Neuropsiquiatr. 1996;54:628-36.

D'Affonseca SM, Williams LCA. Clubinho: intervenção psicoterapêutica com crianças vítimas de violência física intrafamiliar. Temas Desenvolv. 2003;67:33-43.

Asbahr FR, Castillo AR, Ito LM, Latorre MR, Moreira MN, Lotufo-Neto F. Group cognitive-behavioral therapy versus sertraline for the treatment of children and adolescents with obsessive-compulsive disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2005;44:1128-36.

Sauaia NML, Araújo CA. Psicoterapia de orientação junguiana com foco corporal para grupos de crianças vítimas de violência: avaliando habilidades da resiliência. Temas Desenvolv. 2005;14:30-8.

Carnier J, Lofrano MC, Prado WL, Caranti DA, de Piano A, Tock L. Hormonal alteration in obese adolescents with eating disorder: effects of multidisciplinary therapy. Horm Res Paediatr. 2008;70:79-84.

Coelho LSG. Vicarious learning in toilet training through an animated film: case study of behavioral play therapy. Psicol Cienc Prof. 2008;28:846-61.

Deakin EK, Graeff RL. O teste do Rorschach na avaliação dos resultados da psicoterapia com crianças. Publ CEAPIA. 2008;17:74-84.

Fernandes LFB, Silveira LR, Miyazaki MC, Domingos NAM, Luiz AMAG, Micheletto MRD. Eventos aversivos e depressão na adolescência: relato de caso. Rev Bras Ter Cogn. 2008;4:65-72.

Habigzang LF, Hatzenberger R, Corte FD, Stroeher F, Koller S. Avaliação de um modelo de intervenção psicológica para meninas vítimas de abuso sexual. Psic Teor Pesq. 2008;24:67-75.

Deakin EK, Nunes MLT. Child psychotherapy dropout. Rev Psiquiatr Rio Gd Sul. 2009;31:145-51.

Habigzang LF, Stroeher FH, Hatzenberger R, Cunha RC, Ramos MS, Koller SH. Cognitive behavioral group therapy for sexually abused girls. Rev Saude Publica. 2009;43:70-8.

Lofrano-Prado MC, Antunes HKM, do Prado WL, de Piano A, Caranti DA, Tock L. Quality of life in Brazilian obese adolescents: effects of a long-term multidisciplinary lifestyle therapy. Health Qual Life Outcomes. 2009;7:61.

Fonseca RP, Pacheco JTB. Análise funcional do comportamento na avaliação e terapia com crianças. Rev Bras Ter Comp Cogn. 2010;12:1-19.

Gomide PIC. Abuso, negligência e parricídio: um estudo de caso. Temas Psicol. 2010;18:219-30.

Telles JCCP, Sei MB, Arruda SLS. Comunicação silenciosa mãebebê na visão winnicottiana: reflexões teórico-clínicas. Aletheia. 2010;33:109-22.

Turkiewicz G, Pinzon V, Lock J, Fleitlich-Bilyk B. Feasibility, acceptability, and effectiveness of family-based treatment for adolescent anorexia nervosa: an observational study conducted in Brazil. Rev Bras Psiquiatr. 2010;32:169-72.

Bolsson JZ, Benetti SPC. Angústia infantil: um estudo de caso clínico. Aletheia. 2011;34:61-80.

Ramires VRR, Godinho LR. The mentalization-based treatment of children who were maltreated. Psicol Estud. 2011;16:61-70.

Steibel D, Hallberg AE, Sanchotene B, Campezatto PM, Silva MR, Nunes MLT. A latência na atualidade: considerações sobre crianças encaminhadas para psicoterapia. Aletheia. 2011;36:51-68.

Silvares EFM, Pereira RF. Adherence in health and psychotherapy: conceptualization and application in nocturnal enuresis. Psicol USP. 2012;23:539-58.

De Souza MA, Salum GA, Jarros RB, Isolan LR, Davis R, Knijnik DZ. Cognitive-behavioral group therapy for youths with anxiety disorders in the community: effectiveness in low and middle income countries. Behav Cogn Psychother. 2013;41:255-64.

Sbardelotto FC, Donelli TMS. Entre bruxas e lobos: o uso dos contos de fadas na psicoterapia de grupo com crianças. Contextos Clinic. 2014;7:37-48.

Corgosinho FC, Ackel-D'Elia C, Tufik S, Dâmaso AR, de Piano A, Sanches PL. Beneficial effects of a multifaceted 1-year lifestyle intervention on metabolic abnormalities in obese adolescents with and without sleep-disordered breathing. Metab Syndr Relat Disord. 2015;13:110-8.

Fidelix YL, Júnior JCF, Lofrano-Prado MC, Guerra RLF, Cardel M, Prado WL. Multidisciplinary intervention in obese adolescents: predictors of dropout. Einstein (Sao Paulo). 2015;13:388-94.

Gastaud MB, Carvalho C, Goodman G, Ramires VRR. Assessing levels of similarity to a "psychodynamic prototype" in psychodynamic psychotherapy with children: a case study approach (preliminary findings). Trends Psychiatry Psychother. 2015;37:161-5.

Masquio DC, de Piano A, Campos RM, Sanches PL, Carnier J, Corgosinho FC. The role of multicomponent therapy in the metabolic syndrome, inflammation and cardiovascular risk in obese adolescents. Br J Nutr. 2015;113:1920-30.

Carvalho C, Godinho LR, Ramires VRR. O processo psicoterapêutico de uma criança: análise baseada no Child Psychotherapy Q-Set. Temas Psicol. 2016;24:1153-67.

Abreu JRP, Piccinini W, Cacilhas A, Trahtman CE, Thorman NJ. Psicoterapia no Brasil: duas décadas através de publicações psiquiátricas. Rev Bras Psicoter. 2000;2:89-104.

Fonagy P. The research agenda: the vital need for empirical research in child psychotherapy. J Child Psychother. 2003;29:129-36.

Peuker AC, Habigzang LF, Koller SH, Araujo LB. Avaliação de processo e resultado em psicoterapias: uma revisão. Psicol Estud. 2009;14:439-45.

Gorayeb R. Psicologia da saúde no Brasil. Psic Teor Pesq. 2010;26:115-22.

Santiago CD, Kaltman S, Miranda J. Poverty and mental health: how do low-income adults and children fare in psychotherapy?. J Clin Psychol. 2013;69:115-26.

Roth A, Fonagy P. What works for whom? A critical review of psychotherapy research. 2005.

Hibbs ED. Evaluating empirically based psychotherapy research for children and adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2001;10:3-11.

Delgado-Rico E, Carretero-Dios H, Ruch W. Content validity evidences in test development: an applied perspective. Int J Clin Health Psychol. 2012;12:449-59.

Kohlsdorf M, Junior ADL. O autorrelato na pesquisa em psicologia da saúde: desafios metodológicos. Psicol Argum. 2009;27:131-9.

Evidence-based practice in psychology. Am Psychol. 2006;61:271-85.

6169c923a95395527f7c94a3 trends Articles
Links & Downloads

Trends Psychiatry Psychother

Share this page
Page Sections