Trends in Psychiatry and Psychotherapy
https://trends.org.br/article/doi/10.1590/2237-6089-2018-0067
Trends in Psychiatry and Psychotherapy
Original Article

Reflective function and identity in adolescents with clinical and nonclinical symptoms

Função reflexiva e identidade em adolescentes com sintomas clínicos e não clínicos

Luciane Maria Both; Sílvia Pereira da Cruz Benetti; Geoff Goodman

Downloads: 0
Views: 361

Abstract

Abstract Introduction Reflective function is developed in the context of secure attachment and corresponds to the ability to understand one’s mental states and those of others. Thus, identity develops, which relates to the experience of self as unique, continuous and coherent. Objective To identify reflective function and identity features in adolescents with clinical and nonclinical symptoms of mental health problems. Method Participants were 188 Brazilian high school students aged 14-17 years: 30.3% with clinical symptoms and 69.9% with nonclinical symptoms. Results Adolescents with clinical symptoms showed lower levels of reflective function and greater disintegration of identity. Conclusion Adolescence is a vulnerable time for mental health problems associated with reflective function and identity. Early identification of symptoms is a matter that needs attention to prevent future consequences.

Keywords

Reflective function, mentalizing, identity, adolescence

Resumo

Resumo Introdução A função reflexiva é desenvolvida no contexto do apego seguro e corresponde à capacidade de compreender os seus próprios estados mentais e os dos outros. Assim, desenvolve-se a identidade, que se relaciona com a experiência do eu como única, contínua e coerente. Objetivo Identificar função reflexiva e características identitárias em adolescentes com sintomas clínicos e não clínicos de problemas de saúde mental. Médoto Os participantes foram 188 estudantes do ensino médio com idade de 14 a 17 anos: 30,3% com sintomas clínicos e 69,9% com sintomas não clínicos. Resultados Adolescentes com sintomas clínicos apresentaram menores níveis de função reflexiva e maior desintegração da identidade. Conclusão A adolescência é um momento vulnerável para problemas de saúde mental associados à função reflexiva e identidade. A identificação precoce dos sintomas é uma questão que precisa de atenção para evitar consequências futuras.

Palavras-chave

Função reflexiva, mentalização, identidade, adolescência

References

Teodoro MLM, Hess ARB, Saraiva LA, Cardoso BM. Problemas emocionais e de comportamento e clima familiar em adolescente e seus pais. Psico. 2014;45:168-75.

Thiengo DL, Cavalcante MT, Lovisi GM. Prevalência de transtornos mentais entre crianças e adolescentes e fatores associados: uma revisão sistemática. J Bras Psiquiatr. 2014;63:360-72.

Paula CS, Duarte CS, Bordin IA. Prevalence of mental health problems in children and adolescents from the outskirts of Sao Paulo City: treatment needs and service capacity evaluation. Rev Bras Psiquiatr. 2007;29:11-7.

Patel V, Flisher AJ, Hetricks S, McGorry P. Mental health of young people: a global public health challenge. Lancet. 2007;369:1302-13.

Merikangas KR, He JP, Brody D, Fisher PW, Bourdon K, Koretz DS. Prevalence and treatment of mental disorders among US children in the 2001-2004 NHAES. Pediatrics. 2010;125:75-81.

Fonagy P, Bateman AW. Adversity, attachment, and mentalizing. Compr Psychiatry. 2016;64:59-66.

Kernberg PF, Weiner AS, Bardenstein KK. Transtorno de personalidade em crianças e adolescentes: uma visão geral. 2003.

Fischer-Kern M, Tmej A, Kapusta ND, Naderer A, Leithner-Dziubas K, Löffler-Stastka H. The capacity for mentalization in depressive patients: a pilot study. Psychosom Med Psychother. 2008;54:368-80.

Brent BK. A mentalization-based approach to the development of the therapeutic aliance in the treatment of schizophrenia. J Clin Psychol. 2015;71:146-56.

Sharp C. Mentalizing problems in childhood disorders. Handbook of mentalization-based treatment. 2006:101-21.

Taubner S, White LO, Zimmermann J, Fonagy P, Nolte T. Attachment-related mentalization moderates the relationship between psychopathic traits and proactive aggression in adolescence. J Abnorm Child Psychol. 2013;41:929-38.

Nolte T, Guiney J, Fonagy P, Mayes LC, Luyten P. Interpersonal stress regulation and the development of anxiety disorders: an attachment-based development framework. Front Behav Neurosci. 2011;5.

D’Onofrio E, Pace CS, Cavanna D. Qualitative research in adolescent psychotherapy: attachment and reflective functioning as psychotherapy’s outcomes of adolescent with anorexia nervosa. Res Psychother Psychopathol Process Outcome. 2015;18:93-101.

Bateman A, Fonagy P. Mentalization-based treatment for borderline personality disorder: a practical guide. 2006.

Fonagy P, Target M. Attachment and reflective function. Dev Psychopathol. 1997;9:679-700.

Ammaniti M, Fontana A, Clarkin A, Clarkin JF, Nicolais G, Kernberg OF. Assessment of adolescent personality disorders through the interview of personality organization processes in adolescence (IPOP-A): clinical and Theoretical Implications. Adolesc Psychiatr. 2012;2:36-45.

Zimerman D. Fundamentos psicanalíticos: teoria, técnica e clínica – uma abordagem didática. 1999.

Ensink K, Fonagy P, Normandin L, Berthelot N, Biberdzic M, Duval J. O papel protetor da mentalização de experiências traumáticas: implicações quando da entrada na parentalidade. Estilos Clin. 2015;20:76-91.

Feitosa HN, Ricou M, Rego M, Nunes R. A saúde mental das crianças e dos adolescentes: considerações epidemiológicas, assistenciais e bioéticas. Rev Bioetica. 2011;19:259-75.

Sharp C, Ha C, Michonski J, Venta A, Carbone C. Borderline personality disorder in adolescents: evidence in support of the Childhood Interview for DSM-IV Borderline Personality Disorder in a sample of adolescent inpatients. Compr Psychiatry. 2012;53:765-74.

Skodol AE. Assessing personality disorder in adolescents from the perspective of DSM-5. Clin Psychol Sci Pract. 2014;21:84-90.

Jordão AB. Vínculos familiares na adolescência: nuances e vicissitudes na clínica psicanalítica com adolescentes. Aletheia. 2008;21:157-72.

Amparo DM, Brasil KTR, Wolff LS. Adolescência e psicose: traumatismo e violência do pubertário. Interam J Psychol. 2010;44:507-14.

Bassols AMS, Kapczinski F, Eizirik CL. O ciclo da vida humana: uma perspectiva psicodinâmica. 2001.

Massa JLP, Rubio VB, Pérez-Chacón MM, Quirós S. Psicopatología en la adolescencia. Medicine. 2014;11:3612-21.

Seron C, Milani RG. A construção da identidade feminina na adolescência: um enfoque na relação mãe e filha. Psicol Teor Prat. 2011;13:154-64.

Biazus CB. A psicoterapia baseada na mentalização para o tratamento da depressão na adolescência. 2011.

Levisky DL. Depressões narcísicas na adolescência e o impacto da cultura. Psyche. 2002;6:125-36.

Levy R. Adolescencia: el reordenamiento simbólico, el mirar y el equilibrio narcisístico. Psicoanalisis. ;207(29):363-75.

Bowlby J. Apego e perda. 1973;Vol. 2. Separação: angústia e raiva.

Fonagy P. Persistencias transgeneracionales del apego: una nueva teoría. Apert Psicanal. 1999.

Pinto A, Gatinho A, Silva F, Veríssimo M, Santos A. Vinculação e modelo interno dinâmico do self em crianças de idade pré-escolar. Psicol Saude Doenca. 2013;14:515-28.

Bowlby J. Apego e perda. Apego. 1969.

Riani A, Caropreso F. O desenvolvimento psíquico precoce e o risco de psicose de uma perspectiva psicanalítica. Mental. 2013;19:249-65.

Santos NTG, Zornig AS. Primeiros tempos da maternidade: indiferenciação ou intersubjetividade na relação primitiva com o bebê?. Estilos Clin. 2014;19:78-90.

Blatt SJ, Auerbach JS, Levy KN. Mental representations in personality development, psychopathology, and the therapeutic process. Rev Gen Psychol. 1997;1:351-74.

Zanatta D, Benetti SPC. Representação mental e mudança terapêutica: uma contribuição da perspectiva psicanalítica da teoria das relações objetais. Psic Teor Pesq. 2012;28:93-100.

Priel B, Besser A, Waniel A, Yonas-Segal M, Kupermic G. Interpersonal and intrapersonal processes in the formationof maternal representations in middle childhood: review, new findings and future directions. Isr J Psychiatry Relat Sci. 2007;44:255-65.

Custódio S, Cruz O. As representações mentais das crianças acerca das figuras parentais. Psic Teor Pesq. 2008;24:393-405.

Bateman A, Fonagy P. Tratamento baseado na mentalização e transtorno de personalidade borderline. Psicoterapia psicodinâmica para transtornos de personalidade: um manual clínico. 2013.

Allen JP, Fonagy P. The handbook of mentalization based treatment. 2006.

Bateman A, Fonagy P. Psychotherapy of borderline personality disorder: mentalization-based treatment. 2004.

Fonagy P, Bateman AW. The development of an attachment-based treatment program for borderline personality disorder. Bull Menninger Clin. 2003;67:187-211.

Fonagy P, Bateman AW. Mentalizing and borderline personality disorder. J Ment Health. 2007;16:83-101.

Bateman A, Fonagy P. Mentalization based treatment for borderline personality disorder. World Psychiatry. 2010;9:11-5.

Fonagy P, Allison E. What is mentalization? The concept and its foundation in developmental research. Minding the child. 2012:11-34.

Sharp C, Williams LL, Ha C, Baumgardner J, Michonski J, Seals R. The development of a mentalization-based outcomes and research protocol for an adolescent in-patient unit. Bull Menninger Clin. 2009;73:311-38.

Weinberg E. Mentalization, affect regulation, and development of the self. Panel Report. J Am Psychoanal Assoc. 2006;54:251-70.

Fonagy P, Gergely G, Jurist EL, Schafer WD. Affect regulation, mentalization, and the development of the self. 2002.

Fonagy P, Target M. Questões desenvolvimentais na adolescência normal e colapso na adolescência. A atualidade da psicanálise de adolescentes – formas do mal-estar na juventude contemporânea. 2004:91-106.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). 2013.

Erikson EH. Identidade, juventude e crise. 1968.

Kassin M, Castro F, Arango I, Goth K. Psychometric propries of a culture-adapted Spanish version of AIDA (Assessment of Identity Development in Adolescence) in Mexico. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2013;7:25.

Westen D, Betan E, Defife JA. Identity disturbance in adolescence: associations with borderline personality disorder. Dev Psychopathol. 2011;23:305-13.

Kernberg OF, Selzer MA, Koenigsberg HW, Carr AC, Appelbaum AH. Psicoterapia psicodinâmica de pacientes borderline. 1991.

Clarkin JF, Yeomans FE, Kernberg OF. Psychoterapy of borderline personality: focusing on object relations. 2006.

Feenstra DJ, Hutsebaut J, Verheul R, Limbeek JV. Changes in the identity integration of adolescents in treatment for personality disorders. J Pers Dis. 2014;28:101-12.

Grossi R, Moura CB, Sampaio ACP, Silva LC. Questionário de situações domésticas: comparação entre pré-escolares clínicos e não-clínicos. Psic Teor Pesq. 2010;26:57-66.

Valverde BSCL, Vitalle MSS, Sampaio IPC, Shoen TH. Levantamento de problemas comportamentais/emocionais em um ambulatório para adolescentes. Paideia. 2012;22:315-23.

Censo demográfico 2000: características gerais da população. Resultados da amostra. 2010.

Goth K, Foelsch P, Schlüter-Müller S, Birkhölzer M, Jung E, Pick O. Assessment of identity development and identity diffusion in adolescence - theoretical basis and psychometric properties of the self-report questionnaire AIDA. Child Adolesc Psychiatry Ment Health. 2012;19:6-27.

Ha C, Sharp C, Ensink K, Fonagy P, Cirino PP. The measurement of reflective function in adolescents with and without borderline traits. J Adolesc. 2013;36:1215-23.

Goodman R. The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. J Child Psychol Psychiatr. 1997;38:581-6.

Fleitlich BW, Cortazar PG, Goodman R. Questionário de Capacidades e Dificuldades (SDQ). Infanto. 2000;8:44-50.

Saur AM, Loureiro SR. Qualidades psicométricas do Questionário de Capacidades e Dificuldades: revisão de literatura. Estud Psicol.. 2012;29:619-29.

Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. .

Bleiberg E. La terapia basada en la mentalización para adolescentes y famílias. Rev Mentalizacion. 2015;2.

Barkai AR, Rappaport N. A psychiatric perspective on narratives of self-reflection in resilient adolescents. Adolesc Psyciatr. 2011:46-54.

Sharp C, Venta A, Vanwoerden S, Schramm A, Ha C, Newlin E. First empirical evaluation of the link between attachment, social cognition and borderline features in adolescents. Compr Psychiatry. 2016;64:4-11.

Biazus CB, Ramires VRR. Depressão na adolescência: uma problemática dos vínculos. Psicol Estud. 2012;17:83-91.

Carriço CN, Paixão R. Vinculação, memórias de infância e estilos defensivos na população dependente de substâncias: estudo comparativo e multivariado. Psychologica. 2010;52.

Allen JP, Porter M, McFarland C, McElhaney KB, Marsh P. The relation of attachment security to adolescent’s paternal and peer relationships, depression, and externalizing behavior. Child Dev. 2007;78:1222-39.

Fossati A, Feeney J, Maffei C, Borroni S. Thinking about feelings: affective state mentalization, attachment styles, and borderline personality disorder features among italian nonclinical adolescents. Psychoanal Psychol. 2014;31:41-67.

Jewell T, Collyer H, Gardner T, Tchanturia K, Simic M, Fonagy P. Attachment and mentalization and their association with child and adolescent eating pathology: a systematic review. Int J Eat Disord. 2016;49:354-73.

Sharp C, Vanwoerden S. Hypermentalizing in borderline personality disorder: a model and data. J Infant Child Adolesc Psychother. 2015;14:33-45.

Fleitlich-Bilyk B, Goodman R. Prevalence of child and adolescent psychiatric disorders in southeast Brazil. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2004;43:727-34.

Sourander A, Niemela S, Santalahti I, Helenius H, Piha J. Changes in psychiatric problems and service use among 8-year-old children: a 16 year population-based time-trend study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2008;47:317-27.

Borsa JC, Souza DS, Bandeira DR. Prevalência dos problemas de comportamento em uma amostra de crianças do Rio Grande do Sul. Psicol Teor Prat. 2011;13:15-29.

Merikangas KR, He J, Burstein M, Swanson SA, Avenevoli S, Cui L. Lifetime prevalence of mental disorders in U.S. adolescents: results from the National Comorbidity Survey Replication-Adolescent Supplement (NCS-A). J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2010;49:980-9.

616604a3a9539519331a9162 trends Articles
Links & Downloads

Trends Psychiatry Psychother

Share this page
Page Sections